Als je autisme hebt, heb je vaak moeite om de wereld om je heen te begrijpen. Hierdoor kun je door kleine dingen in verwarring raken. Autisme kan jou sterk beperken. Het autisme-programma van de Davis®-methode kan deze beperkingen fors verminderen.  

Onderdelen

Het programma bestaat uit 3 onderdelen:

  • individuatie,
  • identiteitsontwikkeling,
  • sociale integratie.

Individuatie betekent dat je gaat voelen dat je een individu bent, die afgescheiden is van anderen. Bij het onderdeel identiteitsontwikkeling ontdek je wie je in de kern bent. Bij de sociale integratie leer je sociale relaties beter te begrijpen en krijg je handvatten hoe je je kunt gedragen bij anderen. 

We werken met een 30-tal concepten die jou gaan helpen de wereld beter te begrijpen. Voorbeelden zijn verandering, oorzaak-gevolg, waarneming en emotie. Ik leg een concept uit en begeleid je naar je eigen beeld van dit concept. Dit beeld maak je in klei. Vervolgens zorgen we er voor dat je brein snapt wat het concept betekent. Tot slot ga je zelf in je eigen omgeving ontdekken wat het concept inhoudt. Het programma sluit je af met een aantal relatie-concepten. Door deze concepten begrijp je de interactie tussen jezelf en anderen beter.

Tijdsbesteding

Het programma duurt gemiddeld een jaar, met wekelijkse sessies van ongeveer 2 uur.

Als je naast autisme ook dyslexie, dyscalculie of AD(H)D hebt, kun je ook het Davis-programma volgen. Dan maken we een combinatie van de verschillende programma’s.

Het Davis-autisme-programma is geschikt voor volwassenen en kinderen die op het autisme-spectrum zitten. Dit varieert van kinderen die geen contact met hun buitenwereld kunnen maken, tot de hoog-functionerende mensen met autisme. Voor iedereen is er een passend programma.

Begeleiding

Je gaat zelf in je eigen omgeving aan de slag met het programma. Als je niet zo goed zelfstandig kunt werken, is het wenselijk dat je een begeleider hebt. Ook kinderen die het programma volgen, hebben een begeleider nodig. Deze kan tijdens de sessies aanwezig zijn. De taak van de begeleider is om jou te helpen de concepten in het dagelijks leven te herkennen. 

Inhoud

Individuatie:

Individuatie is een proces dat bij ieder mens plaats vindt in de vroege kinderjaren. Tijdens dit proces ontdekt een peuter dat hij een individu is met eigen meningen en gevoelens, die anders kunnen zijn dan die van anderen. We zien dit meestal ontstaan bij een kind dat rond de twee jaar oud is. Dit proces wordt ook wel de peuterpuberteit genoemd. Een gezonde en gewenste stap in de ontwikkeling. Mensen met autisme hebben deze stap in de ontwikkeling niet voltooid, of vallen terug na de start van deze stap. Om als individu in de wereld te kunnen staan, moet je dit proces alsnog doorlopen. Hiervoor wordt één van de 3 basis-technieken van de Davis-methode gebruikt: Oriëntatie. Lees meer bij de basis van de Davis-methode.

Zo gauw er voldoende oriëntatie is, maak je een model van jezelf in klei. Dit model staat voor jou gedurende de rest van het programma. Bij alle kleibeelden die je maakt, speelt dit model van ik een rol.

Identiteitsontwikkeling:

Net als individuatie is identiteitsontwikkeling ook een proces dat bij ieder mens plaats vindt. Heel jonge kinderen ontwikkelen al een eigen willetje, het begin van een eigen identiteit. Ron Davis heeft ontdekt dat je je identiteit ontwikkelt met een 30-tal concepten. Dit zijn concepten als verandering, oorzaak-gevolg, waarneming, ervaring, emotie en tot slot verantwoordelijkheid. Als je door je autisme niet in goed contact staat met je omgeving, mis je een aantal van die concepten. Al deze concepten worden je aangeboden op een manier die bij je past.

We leggen elk concept uit, je maakt er een model van in klei, waarbij je model van ik ook een plek krijgt. Na het eigen maken ga je op ontdekkingsreis in je omgeving. Je gaat het concept op zoveel mogelijk manieren ontdekken. Door rond te kijken, door gebeurtenissen te ondergaan of door zelf iets te doen. Als je het concept volledig begrijpt, gaan we naar het volgende concept. 

We werken in een tempo dat bij jou past. Ook de manier van werken pas ik aan aan jouw mogelijkheden. Als je veel uitleg en ondersteuning nodig hebt, krijg je die. Als je minder nodig hebt, krijg je minder begeleiding. Als het maar gaat op een manier die jij prettig vindt. 

Sociale integratie:

De onderdelen individuatie en identiteitsontwikkeling zijn volledig op het individu gericht. Maar we staan niet alleen op de wereld. We bevinden ons bijna dagelijks in één of meer sociale situaties. Aan de hand van 12 concepten krijg je een beter inzicht in deze situaties. Hierdoor ga je veel beter begrijpen hoe je je kunt gedragen in een bepaalde situatie. Bijvoorbeeld hoe je een praatje maakt in een winkel, of hoe je je gedraagt op een feestje.

Begeleiding:

Zoals eerder gezegd is het autisme-programma geschikt voor zowel volwassenen als kinderen die op het autisme-spectrum zitten. Dit varieert van kinderen die geen contact met hun buitenwereld kunnen maken, tot de hoog-functionerende mensen met autisme. Dit betekent dat je misschien niet in staat bent om geheel zelfstandig het programma te volgen. In dat geval heb je een begeleider vanuit de privé-sfeer nodig. Er worden geen speciale eisen aan de begeleider gesteld. Het belangrijkste is dat jij je veilig bij deze persoon voelt. De begeleider kan bij alle bijeenkomsten aanwezig zijn, of een enkele keer gedurende het programma door mij bijgepraat worden. De belangrijkste taak van de begeleider is samen met jou de geleerde concepten in de wereld gaan ontdekken.

Terug naar boven…

Davis® en Davis® autism Approach zijn handelsmerken van Ronald D. Davis. Zakelijk gebruik van deze handelsmerken t.b.v. educatie, instructie of therapeutische doeleinden vereist een licentie van de eigenaar van het handelsmerk.